10 anys de la manifestació de les camisetes verdes

Aquests dies es cumpleixen 10 anys d’una fita històrica per a la societat balear i per al nostre sistema educatiu.

Eren temps convulsos, d’urgències econòmiques i crispació social.

Les persones amb la responsabilitat de governar en aquell temps, varen intentar aplicar certes mesures a contracorrent de les necessitats de la població.

Aquestes actuacions es varen constituir en un atac al cos docent i al sistema educatiu, des de perspectives partidistes i disgregadores, enfora de les necessitats de cohesió educatives.

La tensió, el cansament i la frustració creades varen tenir el poder de mobilitzar l’opinió pública contra la injustícia i el desencert, com mai no s’havia produït al nostre entorn.

Les trobades dels diferents col. lectius, les manifestacions, les vagues perllongades, els comunicats raonats amb molta pedagogia… es varen succeir, estenent cada vegada més una xarxa organitzada amb uns objectius reconeguts: la gestió de l’educació amb la col. laboració de les persones professionals, la prioritat de nodrir de fons públics els serveis essencials i la defensa del treball de la llengua i la cultura catalanes com a nexe de cohesió social i creació d’oportunitats.

La nostra societat va ser un exemple de compromís, de solidaritat i d’empenta admirat arreu.

Una vegada més, la intel. ligència humana va saber sobreposar-se a l’adversitat i enfocar la crisi com a una oportunitat de creixement.

La gent del carrer va ser imprescindible per a despertar el paper d’agents socials en què esdevenim les docents i ens va empoderar a coordinar equips de treball i accions contundents de defensa dels exitosos valors educatius de la nostra comunitat educativa.

La munió entre societat i escola va ser quelcom emocionant.

D’ençà s’ha fet una passa qualitativa històrica en l’educació balear i en el protagonisme de les comunitats educatives.

De l’acció de les camisetes verdes, de les assemblees de docents, els enllaçats, del pacte per l’educació, de la paral. lització de les classes, dels intensos debats… en són fruit els canvis metodològics que imperen a les nostres aules, les xarxes per a compartir bones pràctiques, les representacions dels col. lectius docents en les meses de debat, la consciència en les competències professionals, el col. legi professional de docents, la llei educativa autonòmica, l’impuls de les formacions de centre, la participació de les famílies en els projectes escolars, les jornades sense complexes d’innovació pedagògica…

Tot plegat ha enfortir la societat i ha estructurat el sistema educatiu de manera especial, contangiant un sentit de responsabilitat que ens fa millorar en el compromís amb el servei públic.

No volem perdre l’oportunitat que ens presenta aquesta efemèride i volem compartir amb la comunitat educativa de la nostra cooperativa el reconeixement i l’agraïment a totes les persones que actuaren i donaren suport, durant aquells mesos tan difícils.

Seguim endavant amb respecte, responsabilitat, col. laboració i alegria.