Dia mundial del teatre

Avui, dia 27 de març, celebram el Dia Mundial del Teatre, que va ser creat l’any 1961 per iniciativa de l’Institut Internacional del Teatre (ITI), tot i que, la seva primera celebració oficial va ser el 27 de març de l’any següent.

L’Institut Internacional del Teatre és l’organització artística més gran del món. Es va crear l’any 1948 per artistes, experts teatrals i l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco, en anglès). L’ITI és actualment una organització sense ànim de lucre.

En commemoració del Dia Mundial del Teatre, professionals, organitzacions i centres teatrals, així com les escoles d’arts escèniques reten homenatge a aquesta forma d’expressió.

També pretenen conscienciar els governs i a les institucions de la importància d’aquest art per a la ciutadania.

Com cada any, una personalitat del món de les arts escèniques escriu el Missatge Internacional per celebrar aquest dia.

Aquest any, l’encarregat de signar-lo ha estat Shahid Mahmood Nadeem, periodista pakistanès, dramaturg, guionista, director de teatre i televisió i activista dels drets humans.

En el seu manifest, aquest autor assegura que «el teatre pot convertir l’escenari en un temple, l’espai d’actuació, en una cosa sagrada»
«En el nostre compromís amb els desafiaments de present, ens privem de les possibilitats d’una experiència espiritual profundament commovedora que el teatre pot proporcionar», afegeix.

A més, sosté que en el món d’avui on la intolerància, l’odi i la violència estan en augment, el planeta s’està enfonsant cada vegada més en una catàstrofe climàtica, de manera que l’ésser humà necessita reposar la seva força espiritual.

«Necessitem lluitar contra l’apatia, la letargia, el pessimisme, l’avarícia i el menyspreu pel món en què vivim, pel planeta en què vivim», destaca.

Així, considera que el teatre té un paper, un paper noble, ha de dinamitzar i fer avançar a la humanitat, ajudar-la a aixecar-se abans que caigui en un abisme.

Segons la seva opinió, és hora de recuperar aquesta relació simbiòtica entre l’artista i el públic, el passat i el futur, perquè fer teatre pot ser un acte sagrat i els actors poden convertir-se en els avatars dels rols que exerceixen.

«El teatre té el potencial transformador de convertir l’escena en un santuari i aquest santuari en un espai d’actuació», conclou aquest autor pakistanès.

Degut a aquest moment excepcional, el dia mundial del teatre se celebra aquest any a internet. És per això, que vos proposam algunes obres que podeu veure on-line.

Feliç dia mundial del teatre!

Missatge pel dia mundial del teatre de Shahid Nadeem