Racons de passadís

Un centre educatiu és un focus de convivència en què l’aprenentatge és present en tots els racons i en tot moment. El fet de compartir i la manera com es produeix són un fidel reflexe de la cultura del centre, del clima relacional que caracteritza el context, de la cura de les comunicacions i de la recerca del benestar personal.

Una font d’informació infalible d’aquestes condicions la trobam en les parets de l’escola, en els passadissos… En aquests espais aconseguim un referent molt potent de cohesió de la comunitat educativa, en què es pot visibilitzar la quotidianeïtat de les aules. El llenguatge d’aquests espais és fonamental i es basa en presentacions significatives, explicades posant èmfasi en el procés i sempre de qualitat, que conviden a la reflexió i a la participació.

És per això que, al segon cicle de primària, ens hem decidit a inaugurar els racons de passadissos amb la idea de fer-ho extensiu, si ho consideram oportú, també al primer cicle. Tenen com objecte dinamitzar aquest espai i ser un lloc de trobada per l’alumnat, on hi pugui participar tothom de manera inclusiva duent a terme activitats relacionades amb les diferents àrees de treball. Els racons que hi trobem actualment són el de lògica, el de la pregunta setmanal, el d’art, el de la Serra de Tramuntana i el d’entreteniments.

Aquesta tasca de projecció social aporta informació, permet valorar evolucions, dona sentit als processos, afavoreix el treball competencial i cooperatiu, unifica els interessos comuns i el sentiment de pertinença.

LA SERRA DE TRAMUNTANA

Aquest racó pretén que l’alumnat comparteixi les excursions que realitza als paratges naturals de la Serra de Tramuntana, mentre aprèn a respectar-la i estimar-la, a la vegada que admira la seva bellesa. D’aquesta manera, podran conèixer les rutes que publiquen altres companyes i companys i, qui sap, animar-se a fer-les. Us compartim la plantilla que cada infant empra per anotar la seva experiència i així en tingueu constància:

A diferència dels altres racons, aquest va dirigit a tota la comunitat de l’etapa de primària perquè està pensat i emmarcat dins el tema central que Es Liceu ha elegit enguany: La Serra de tramuntana. Patrimoni de la humanitat. Cal especificar que també s’inclou dins el projecte de senderisme que l’escola fa molts d’anys que porta a terme.

RACÓ D’ART

En aquest espai, l’alumnat pot compartir les seves pròpies produccions, elaborades amb cura i dedicació. Consideram l’art com un mitjà més d’expressió amb el qual pots transmetre sentiments, emocions i idees. Quina millor manera de fer-ho que mitjançant una de les nostres parets del passadís. D’aquesta manera, també pretenem donar visibilitat a les obres que l’alumnat desenvolupa posant en pràctica la seva creativitat i imaginació.

RACÓ DE LÒGICA

Cada setmana els alumnes disposen de nous reptes per tal de fomentar el raonament logicomatemàtic. Amb ell volem que l’alumnat potencii les seves capacitats d’observar, relacionar, descobrir, verbalitzar, generalitzar, trobar estratègies, raonar, etc., el que contribuirà en un millor desenvolupament competencial i benestar dels nostres infants.

RACÓ D’ENTRETENIMENTS

En aquesta proposta els alumnes poden descobrir nous jocs d’entreteniment com ara un sudoku de colors i un altre de nombres, apte per tots els nivells.

Aquest espai pretén poder oferir l’oportunitat de treballar grupalment amb algunes propostes matemàtiques que usualment es fan en paper o de manera individual.

Mensualment aniran variant les propostes per oferir varietat de nivells i de propostes.

PREGUNTA DE LA SETMANA

Cada setmana es planteja una pregunta sobre alguna curiositat. L’alumnat té l’oportunitat d’aportar la seva resposta. Aquesta pot ser investigada a qualque llibre o a Internet, o pot sorgir de la seva intuïció o hipòtesis.

A final de setmana, i durant tota la següent, es resol la pregunta exposada.

Malauradament, encara no estam en disposició que aquest projecte adquireixi la seva màxima plenitud que es produeix amb les visites i els passeigs dels diferents agents de la comunitat educativa. Cada vegada falta menys perquè això torni a succeir. Malgrat l’esmentat, confiam que animeu i acompanyeu a les vostres filles i fills a participar dels racons de passadissos.