Envia el teu cv
Unió de Cooperatives de Treball de les Illes
Unió de Cooperatives de les Illes Balears

Recomanacions i suggeriments per a Educació Infantil

vertical(50)

Recomanacions i suggeriments per a Educació Infantil

ALTERNATIVES PER A PODER FER AMB ELS VOSTRES FILLS/ES SI HO CONSIDEREU OPORTÚ. EN CAP CAS ES TRACTA DE TASQUES OBLIGATÒRIES.

Per tal d’amenitzar aquests dies que ens veiem obligats a quedar a casa, des de l’escola, les mestres d’infantil vos han preparat una sèrie de recomanacions relacionades amb la lectura d’alguns contes, la música, l’experimentació, la llengua anglesa o la visita de la la Jaia Quaresma.

CONTES

3 ANYS

  • Que ve el llop.
  • De que fa gust la lluna.
  • Això no és una selva. – La petita a la jungla.
  • Nyac-nyac, el monstre menjallibres.
  • Vols ser el meu amic?
  • De quin color és un petó?
  • N’Elmer
  • La talpeta que volia saber qui li havia fet allò al cap

4 ANYS

  • La talpeta que volia saber qui li havia fet allò damunt el cap.
  • Els quatre porquets. – Neda que neda.
  • La casa de la mosca fosca.
  • L’Ovelleta que va venir a sopar.
  • L’ovella que va covar un ou.
  • La gallina Lulú.
  • La cirera gegant del senyor Joan.
  • El dia que les ceres de colors van dir basta
  • El grufal

5 ANYS

  • Les girafes no poden ballar.
  • La caputxeta forçuda.
  • La princesa rebel. – La zebra Camil·la. – La bruixa Brunilda. – Et menjadé
  • La gran fàbrica de les paraules
  • La filla del grufal – soc teu
  • Les princeses també es tiren pets

QUÈ PODEM FER?

3 ANYS

  1. Fer una llista oralment dels personatges que apareixen.
  2. Elaborar material per representar el conte: un escenari amb elements naturals, un fons, teatre d’ombres, animals amb cartró, etc.
  3. Aprofitar la història que explica el contes per recordar experiències personals.
  4. Cantar algunes cançons relacionades amb el conte: la lluna la pruna (quin gust fa la lluna), mirau bé allà dalt (Elmer).

4 ANYS

  1. Inventar un altre títol.
  2. Cantar algunes cançons relacionades amb el conte: una mosca volava per la llum (la casa de la mosca fosca), Ones, ones ones (neda-que-neda)
  3. Aprofitar qualsevol material que tinguem per casa (un llençol, capells, ulleres…) i fer una disfressa per representar el conte.

5 ANYS

  1. Canviar el final del conte.
  2. Inventar un altre títol.
  3. Intentar que ens l’expliquin ells i elles.
  4. Cantar algunes cançons relacionades amb el conte: Bruixes i més bruixes (per la bruixa brunilda).
  5. Representar-lo mitjançant titelles o fent nosaltres els personatges.
  6. Escriure el títol del conte.
  7. Descriure els personatges que surten i dibuixar-los.
  8. Tu que haguessis fet si……
  9. Quin personatge t’ha agradat més. Per què?
  10. Inventar un conte. Oral o escrit

Recordeu que no cal comprar cap conte. Els títols són orientatius. Qualsevol activitat es pot fer amb gairebé tots els títols.

Els contes populars sempre són una bona alternativa, sobretot si els contam de manera oral i sense un suport visual. En patufet, Els tres porquets, Na Caputxeta Vermella, La Rínxols d’Or, Les 7 cabretes, etc. Sempre són un bon recurs per treballar el llenguatge oral amb els nostres fills i filles i la seva atenció.

En aquest enllaç podreu trobar una gran varietat de contes que segueixen els nostres principis pedagògics: són en català, amb dibuixos no estereotipats i que motiven als alumnes. Tant podem trobar els populars com els que no són populars.

https://www.ccma.cat/tv3/super3/una-ma-de-contes/

Pel que fa a la ​música a continuació trobareu alguns enllaços de cançons que solem cantar a l’aula i que sovint els agraden molt.

Pel que fa a la ​llengua anglesa,​ també vos deixem alguns links de cançons i contes que treballem a l’aula.

Si ens animem a fer una estona de llengua anglesa, podem començar amb la cançó que fem servir per dir ​bon di​a: ​Hello!

A partir d’aquesta cançó de benvinguda, podeu treballar les ​emocions “ How are you?”. Un joc molt divertit que feim dins l’aula és col·locar imatges de diferents emocions al terra i aferrar a l’esquena de la nina o nin la imatge d’una emoció, més tard l’adult li ha de demanar que endevini quina és l’emoció que té aferrada. Podeu trobar les imatges per imprimir al següent enllaç: ​https://supersimple.com/free-printables/hello-flashcards/

Per saber ​quin temps fa​, cantem una cançó. Normalment la cantem sense vídeo però aquí us deix l’enllaç: ​https://supersimple.com/song/hows-the-weather/

Colors​: Per treballar els colors, podem trobar molts de recursos, jo faig servir molt sovint cançons de la plana web “SuperSimple” però si trobau altres cançons també poden anar bé. Les meves recomanacions són les següents:

– Col·locar les imatges dels colors al terra. Fer tancar els ulls als nins i nines, girar una de les imatges.Ells i elles han d’endevinar el color que heu girat. És molt divertit. Aquí trobau un enllaç amb colors per descarregar:

I See Something Blue Flashcards

Family: ​Per treballar aquest tema, cantem una cançó “ Family finger”. Podeu complementar la cançó amb una manualitat: agafem imatges petites dels membres de la família ( la nostra família o d’una coneguda com per exemple d’una pel·lícula) i aferram cada imatge al dit d’un guant. Finalment, cantem la cançó: ​https://www.youtube.com/watch?v=dUWJ23mjQ_w

Per treballar aquest tema, també ens agrada molt aquesta cançó:

Un possible joc és aferrar imatges dels membres de la casa a diferents espais d’una habitació i donar l’ordre d’anar a tocar un membre determinat (aquesta ordre en llengua anglesa)

Food: El darrer tema treballat dins l’aula ha estat el menjar. L’expressió “Do you like…?” és la més emprat i les seves respostes són “ Yes, I Do” o “ No,I don’t”. Es tracta de demanar si els agrada determinats aliments. Amb aquesta cançó treballareu aquesta estructura gramatical: ​https://supersimple.com/song/do-you-like-broccoli-ice-cream/

Aquesta cançó també la cantem molt: ​https://supersimple.com/song/are-you-hungry/

Activitat: Podem fer una recepta i cuinar anomenant els diferents ingredients en anglès. Podem anar demanant als membres de la família si els hi agrada fent servir l’expressió comentada prèviament.

L’experimentació i la ​manipulació amb diferents materials també solen ser activitats que els motiven i els fa molta il·lusió fer. Tal vegada no teniu alguns materials dels que vos proposam a continuació, però no passa res, molts d’aquests materials es poden substituir per altres. Alguns exemples per dur-ho a terme a casa que vos poden ajudar podrien ser:

-BOTELLES SENSORIALS: Podem agafar botelles que tinguem per casa i els omplim d’aigua i de diferents materials, per exemple; materials naturals (pedretes, branques,…), elàstics de colors, clips, botons, gomina, etc.

-EXPERIMENTAR AMB FARINA: Agafam farina i diferents estris de cuina (coladors, cullerot,embut,pots,etc). Podemfertrasvàsdefarinaambqualsevolmaterialquetinguem per casa, hi ha materials amb el forat petit, altres més gran i alguns amb molts de forats. Com alternativa, podem afegir unes gotes d’aigua per experimentar i jugar amb la farina.

-FEIM BOMBOLLES DE SABÓ GEGANTS: Agafam una safata amb 10 tassons d’aigua, 2 de sabó per rentar plats i un tassó de cervesa. Ho mesclam intentant no fer espuma. Podem fer servir qualsevol objecte que sigui una rodona per fer les bombolles. Per exemple, amb filferro podem fer una rodona, podem tallar una botella pels dos costats per obtenir forma rodona, amb dos pals llargs i una corda podem fer bombolles gegants.

-PINTAR AMB RETOLADORS PER A PISSARRA BLANCA: Feim un dibuix amb un retolador NO permanent (un retolador de pissarra blanca) a la banyera o a una superficie de ceràmica i poc a poc afegim aigua. D’aquesta manera el dibuix s’anirà desferrant sense desfer-se i podrà flotar per l’aigua.

-PESCAR OBJECTES: Agafam una superfície gran (per exemple, un bol), afegim aigua i diferents objectes, per exemple gomes elàstiques de colors. Amb un pal han d’aconseguir pescar els elàstics. Una alternativa pot a ser agafar només els elàstics d’un color o d’un tamany.

-FER UN PLANTER: podem agafar un pot de vidre amb tap i mongetes (5 o 6). Agafam una servilleta i la posam a l’interior del pot, serà l’encarregada de mantenir l’humitat. Després ficam les llavors, una mica d’aigua i tapam el pot. Amb un parell de dies començarem a veure com les nostres llavors treuen les primeres arrels.

– Amb els ENVASOS que aneu generant (briks de llet, botelles de plàstic, oueres, pots de iogurt, càpsules de cafè, tubs de paper de cuina, taps de suro) podem fer peces de construccions, dissenyar un escenari, per llavors simbolitzar amb ninots de fusta, playmobils, animals de plàstic…

– Pintar amb PIGMENTS NATURALS com cafè, curri o canyella.

També dir-vos que la ​Jaia Quaresma seguirà molt pendent dels alumnes d’Es Liceu i serà a través de la web tots els dimecres horabaixa que ens farà arribar els reptes mediambientals que podreu seguir treballant i enviant a ​ivaldivia@esliceu.com​.

I no volem acabar sense dir que cuinar amb infants d’aquestes edats també és una bona alternativa així com passar llargues estones jugant. Així, vos animam a preparar galetes dolces, coques, magdalenes, etc. i a recuperar tot aquell material que faciliti el joc simbòlic dels infants ( olles, teles, vestits de pepes, disfresses, etc).

Recordeu que podeu seguir, en la mida del possible, les mateixes rutines que treballem a l’escola durant el dia a dia aprofitant el setmanari de les activitats que realitzem al llarg de la setmana.

Molts ànims en aquests moments difícils que estam vivint. Estam a la vostra disposició pel que necessiteu.

Una abraçada, l’equip docent.