Taula rodona “Nuestra vida como niños refugiados en Europa”

Taula rodona “Nuestra vida como niños refugiados en Europa”

Es Liceu ha tengut l’oportunitat d’acollir un esdeveniment excepcional des del punt de vista de crítica social, d’assoliment de compromís i del tractament pedagògic de l’actualitat.

Cal reconèixer la capacitat de convocatòria i d’organització que ha desenvolupat la Junta de l’AMIPA. Han aconseguit reunir un grup de persones expertes, focalitzant les seves experiències al voltant d’un fascinant i premiat documental esmicolat per la pròpia autora i amb l’excel.lent direcció de na Maria Ferrer… enhorabona.

Na Sílvia Venegas ens ha introduït en aquest fenomen d’actualitat però desconegut per a la societat general. Els detalls de la seva filmació, el material d’investigació, la seva mirada de denúncia i la proximitat de les paraules i de les mirades dels protagonistes han contextualitzat la vetllada.

Na Mercedes del Pozo ens ha comentat el conjunt d’activitats que componen el treball d’UNICEF i ens ha ajudat a entendre la importància del llenguatge també en aquest tema. Es tracta de nins i de nines refugiats sense el suport de les seves famílies, que han viscut una fugida traumàtica dels perills i de l’angoixa, que cal protegir en les seves necessitats bàsiques i en l’ús malintencionat que se’n fa.

Les mesures que l’Administració gestiona per a compensar aquesta situació tenen una eficàcia limitada.
Na Marta Serra ens ha transmès el compromís del nostre municipi i la sensibilitat que mostren les treballadores i treballadors professionals en aquest i d’altres aspectes que descriuen la nostra societat i amb què les persones professionals de l’àmbit públic compensen amb habilitat.

Des de la Plataforma Balears Acollim, en Carlos Martin ha apel·lat a la importància que té la pressió social per a provocar el canvi i fomentar els valors de la dignitat, la tolerància i la solidaritat. És un clar exemple de gent compromesa amb els/les iguals, amb un món just i sostenible i amb elles mateixes, que fan que aparents aventures utòpiques es facin realitat.

El testimoni de na Susana Garcia del grup de feina NORAI que desenvolupen la tasca d’acollida i d’acompanyament dels nins i de les nines en un nou món, ple de descobriments i d’incerteses, ens ha ajudat a entendre les dificultats amb què conviuen i que suposen qualsevol detall quotidià i de necessitat bàsica. La seva aportació ens ha donat un toc de realisme i d’emocions i posa en valor la importància d’aquestes feines invisibles.

Famílies, treballadores del centre, l’alumnat d’infermeria i d’altres professionals interessats hem gaudit d’una xerrada aclaridora i reivindicativa.

Cal destacar també l’assistència del batlle de Marratxí, Miquel Cabot.

Una escola oberta, sensible a la realitat social, que construeix coneixements amb veus plurals i expertes, que treballa en comunitat i que potencia l’educació en valors.

Moltes gràcies a totes les persones protagonistes, a les que han col·laborat en l’organització de l’acte, a la iniciativa motivadora i a les persones assistents.