TERTÚLIA DEL CLUB DE LECTURA A LA BIBLIOTECA DEL CENTRE.

A principi de curs presentàrem en aquesta pàgina els membres del Club de Lectura, un projecte que promou el Departament de Llengua de secundària. El grup d’alumnes que formen part del Club estudien 4t; vos recordarem els seus noms: Jordi Moyà, Paula Hernández, Lucía Sterling, Georgina Pons, Sebastià Pacheco, Dani Llompart, Pere Aguiló, Jonathan Delgado i Aída Pérez (a l’enllaç anterior hi podeu veure la fotografia de grup).

La notícia ara és que aquest dimecres, 9 de gener, el Club ha celebrat la seva primera tertúlia literària, coordinada per la professora responsable d’aquest projecte, Josefina Manchado. La reunió ha tingut lloc a la Biblioteca, i el llibre sobre el qual s’han intercanviat les distintes experiències dels lectors ha estat Seda d’Alessandro Baricco (Torí, 1958), la primera novel·la d’aquest autor traduïda al català.

A la tertúlia s’han manifestat distintes opinions sobre el llibre i també s’han comentat les sensacions que la seva lectura ha produït en els diferents lectors. En general, s’han fet valoracions positives sobre la forma especial de contar de Baricco, repetitiva, com seguint un ritual, i també la importància que dóna l’autor als colors, i al pas del temps. La novel·la transcorre en el segle XIX, i aporta al lector una informació molt interessant de la forma de viure el temps, amb molta lentitud respecte dels temps actuals , de la forma de viatjar i d’emprendre aventures i de negociar, i també sobre la forma d’estimar. Els constants viatges al Japó del protagonista, un francès dedicat a la compra d’ous de cucs de seda, ens ha permès conèixer detalls de la cultura oriental i la seva visió del món, en relació amb l’home occidental. Els personatges han semblat molt especials: des d’aquell home que decideix un dia deixar de parlar fins a la seva mort, sense motiu aparent, fins a l’empresari Baldabiou, que juga a billar contra ell mateix desdoblant-se en dos personatges, i que un bon dia decideix que marxarà del poble quan perdi un d’ells dos, el manc, i compleix la seva promesa.

Però no tot han estat lloances. Malgrat hi ha hagut majoria pel que fa a la valoració positiva de la novel·la, a alguns alumnes no els ha agradat massa l’argument, no els ha interessat prou la història; d’altres han trobat a faltar més descripcions dels llocs, i s’han trobat amb dificultats per entendre el comportament d’alguns personatges. Un dels valorsmés positius, potser, d’aquest llibre, és que no ens explica amb detall res; en canvi, suggereix molt. Una alumna manifestava la importància d’aquesta manera de contar, amb un estil breu, un munt de coses sobre les quals reflexionar. De tal forma és breu tot, que la majoria s’han trobat amb el desenllaç quan volien saber més de les vides dels personatges que començaven a conèixer.

El debat ha estat llarg, sobre una novel·la molt curta, que ha donat per parlar també de l’amor en les seves distintes variants, de la crueltat, de la fidelitat i la infidelitat, de les relacions de poder entre els homes i les dones, de la mort, dels colors tan importants en aquesta història, dels simbolisme dels ocells...

El Club ha tancat la tertúlia amb un nou repte, un nou llibre per llegir, que degut a les múltiples propostes, no ha estat determinat encara. Uns es decanten per seguir en la mateixa línia d’una narrativa diguem-ne realista, malgrat el seu simbolisme, i d’altres s’estimen més canviar a una literatura més fantàstica, d’aventures, o de ciència ficció. No ha estat possible posar-se d’acord, però ha estat molt satisfactori comprovar que tothom tenia propostes i que les posaven damunt la taula defensant-les amb molt entusiasme i amb convicció. En una propera reunió s’intentarà un consens i una vegada decidits, llegirem durant un temps, i llavors ens tornarem trobar, per parlar-ne d’aquest temps delectura.

Projecte de Foment de la lectura. Departament de Llengua.