Envia el teu cv
Unió de Cooperatives de Treball de les Illes
Unió de Cooperatives de les Illes Balears

Club de lectura. Secundària. Tertúlia literaria.

Club de lectura. Secundària. Tertúlia literaria.

 

orwellEl passat dimarts, dia 6 de maig, s’ha celebrat la segona Tertúlia literària del Club d’alumnes de 4t. En aquesta ocasió hem parlat de la novel·la 1984 de George Orwell (Índia, 1903-Londres,1950). Orwell era el seudònim d’Eric Blair, escriptor que va lluitar a la Guerra Civil espanyola amb els milicians del POUM, i que és autor d’altres obres com a Homenatge a Catalunya o La rebel·lió dels animals.

Publicada el 1948, algun dels nostres alumnes del Club ha considerat que es podria llegir com si fos una confessió del propi autor, que també, com el protagonista de la seva novel·la, Winston Smith, va viure una vida dedicada a la lluita per uns ideals, i contra uns altres, però va acabar traïnt els seus potser, forçat per les circumstàncies.

Però començarem per dir que a la Tertúlia ha quedat clar que ha estat un llibre de poca acceptació; la major part de les alumnes, si no totes, han deixat de banda la lectura a la Primera Part de la novel·la, i això no és bò. Almenys no és l’objectiu del Club, encara que si ho pensam bé, sí n’és un objectiu formar lectors independents i crítics, que decideixen aturar-se de llegir, perquè són lliures de fer-ho. Així que, els altres membres del Club que han llegit tota la novel·la, han anat comentant els valors positius i negatius que hi han trobat, i pensam que potser haurem convençut algú de reintentar aquesta lectura en un altre moment de la seva vida.

S’ha comentat el més important de la novel·la: la situació social i política totalitària que descriu; la relació entre els protagonistes, Winston i Júlia, que viuen una història d’amor i de dissidència, i de tortura i de traïció…; el sistema de “reeducació” que s’aplica als rebels, la tortura que buida les ments dels torturats; el món del líder virtual, el Gran Germà, i de l’opositor virtual, Goldstein; el món de la falsificació permanent de la realitat, de la manipulació de les vides de la gent. Les telepantalles, la novaparla… Són molts detalls que han anat sortint al llarg de la nostra conversa sobre el llibre.

Finalment, hem volgut parlar del nostre món, i hem pensat situacions que ens fan sentir un poc com a la novel·la, vigilats, controlats. I els alumnes han començat a posar exemples: un alumne ha estat vigilat uns dies, una càmera a la nau de Secundària segueix els nostres moviments, l’altre dia ens varen informar de què controlaven les cams i els alumnes diuen que les aturaren, informació bancària, de tràfic, de les nostres vides està a la vista de molta gent. En canvi, no pensava ningú a la tertúlia, que es vivia angoixat per això, i fins i tot, valoren com a molt positiu tot allò que es pot “destapar” i denunciar, per lluitar contra un sistema determinat. Pensen els membres del Club que ara no es podria fer el que han llegit a 1984, falsificar i manipular la història, completament, potser una mica sí, però no del tot com a la novel·la, perquè les noves tecnologies poden lluitar contra la completa eliminació de la realitat.

Ha estat molt interessant, però ens ha faltat temps per continuar la tertúlia. En un moment ens hem adonat que ens esperava una classe a les 10’00, i que ens passàvem de temps, així que hem tornat a les aules.

La propera tertúlia serà pel juny; hem acordat fer una ronda de recomanacions de llibres per l’estiu o per quan sigui; aquests alumnes ja acaben aquesta etapa a l’escola, i potser una de les coses bones que es poden dur dels altres és un bon llibre.

Fins aviat.

Josefina Manchado.

Departament de Llengua.