UN DIA DE TEATRE A SECUNDÀRIA

vertical(0)

UN DIA DE TEATRE A SECUNDÀRIA

Aquest dimecres 17 de juny, a partir de les 11 del matí i fins a les 15’00 hores, el gimnàs es va convertir en un espai per a fer teatre. Històries distintes, decorats i músiques, varen anar succeïnt-se per oferir als alumnes de secundària unes hores d’entreteniment.

Els alumnes de l’optativa de Teatre de 1r i 2n, amb la seva professora, Yolanda Marí, varen representar davant els seus companys un muntatge organitzat en quatre escenes que volien oferir un visió dels moments més divertits d’ Un darrer dia de classe, que de fet és el títol de l’obra. Les dues primeres escenes ens traslladaven al començament d’un dia de classe a les cases de dos alumnes, respectivament; en el primer cas l’escena familiar reprodueix el mimetisme dels fills respecte dels pares, i en el segon cas, el públic descobreix que també pel professorat i per la direcció de l’escola, de vegades, suposa un esforç haver d’iniciar la jornada. A partir de la tercera escena s’enten que ja hem arribat a l’escola, i se reprodueixen dues sessions de classe: una de la pròpia optativa de Teatre, i l’altra de Naturals. A la classe de Teatre se representen dues activitats elaborades en sessions anteriors, un monòleg i un muntatge d’expressió corporal inspirat en la festa de Halloween. La darrera escena, la classe de Naturals, representava l’esforç de coordinació que suposa pel professorat adscrit als tres subgrups de primer, poder dur endavant la seva feina.

El guió, la música, els decorats , l’atrezzo, els efectes especials… varen ser el resultat d’una feina en equip entre alumnes i professora. Per això, na Yolanda vol aprofitar aquesta pàgina per agrair a tots els nins les ganes, l’esforç i l’alegria amb què tots ells s’hi han implicat des del primer moment. Vol agrair també la col·laboració especial dels alumnes Javi Sierra, Berta Cuéllar, Magdalena Perelló i Paula Gómez. Na Yolanda vol fer també una especial menció a na Josefina Manchado, pel seu recolzament, i a Albert Aguilera, per la seva contribució a què tota aquesta tasca quedi recollida en imatges.

Tota la representació va ser molt divertida, i la feina que hi havia darrera va donar el seu fruit.

Més tard, varen agafar el relleu els alumnes de l’optativa de Llatí de 4t, que enguany havien preparat una obreta titulada Un grup d’amics a l’Antiga Roma, amb la seva professora, Josefina Manchado. La intenció del muntatge era la de mostrar com podia haver estat la vida dels romans en aquells temps. En una primera escena, un grup de nins i nines romans es troben en un dia de classe,juguen al pati i llavors comenten amb el seu mestre els pensaments que més els interessen de poetes, polítics i filòsofs contemporanis, i debaten sobre les guerres i l’expansió de l’Imperi. I a la segona escena han passat sis anys, les seves vides han canviat, d’acord o no amb el que somniaven de nins, i es retroben en un sopar on es poden contar allò que han viscut. És una època de crisi i decadència, però tots han seguit un camí: el nin i la nina que estaven enamorats als catorze anys, s’han casat i pertanyen als patricis, els rics de Roma,i ell, tal i com volia, ha arribat a ser General de les legions romanes; un altre estudia per ésser un polític i vol arribar a Senador; un altre ha viscut en carn pròpia la crisi i el final del benestar de la seva família i ara es troba sense res; una nina, malgrat els entrebancs, és metgessa i astrònoma; una altra s’ha decantat per la vida espiritual i és Vestal al temple de Neptú; i finalment la darrera nina del grup és ballarina i viu la vida intensament. Un gladiador, com a personatge exòtic per ells, s’afegirà al sopar i serà integrat a les seves vides. El destí de tots ells queda enlaire, acaben ballant i rient, sense saber si mai més es tornaran a trobar.

El guió, decorats, atrezzo, música… és el resultat també de la feina en equip de tot el grup, que amb les seves aportacions ha anat dissenyant el resultat final.

En el capítol d’agraïments, la professora de Llatí vol agrair en primer terme l’interès i l’esforç dels seus alumnes, però també la col·laboració desinteressada d’en Mateu Martínez i en David Redondo, que no cursen l’optativa però que han aportat a l’obra una ajuda indispensable. I, per acabar, vol agrair especialment la col·laboració dels professors Lluís Fuster (per solventar alguns detalls tecnòlogics), Yolanda Marí (per compartir l’espai i la preocupació de què tot sortís bé) i Rafel Fiol (per les imatges i pel seu recolzament constant). Gràcies a tots.

Malgrat els nervis de tots els implicats en les dues representacions, tot va anar millor que bé, i tothom en va quedar molt satisfet de la feina feta. Aplaudiments des d’aquí i ànim per repetir l’experiència una vegada més.

Teniu imatges a l’abast acompanyant aquest text.

Yolanda Marí i Josefina Manchado.

Departament de Llengua.