Envia el teu cv
Unió de Cooperatives de Treball de les Illes
Unió de Cooperatives de les Illes Balears

UNA VISITA A LA UIB: UNA NOVA EXPERIÈNCIA

UNA VISITA A LA UIB: UNA NOVA EXPERIÈNCIA

IMG_20151215_103838.resized-e1450631497566Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats.
Sabíeu que les persones amb necessitats especials poden estudiar a la Universitat?

Fa dos mesos, el 15 de desembre, anàrem en Javier, en Guiem, na Mireia i na Telma (alumnes de 3r i 4t de Secundària) a la UIB. Ens acompanyaren dos professors del Departament de Llengua i Literatura, amb els quals, primer, assistírem a la roda de premsa del Rector i de la Vicerectora i després, visitàrem l’Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials. Tot això interromput per un petit descans per gaudir d’un berenar molt bo.

En acabar el berenar, tot caminant pel campus, anàrem a l’edifici Guillem Cifre de Colonya per tal de conèixer el departament que ens havien assignat i entrevistar a José Luis Ortego, que n’és un dels responsables. Aquest lloc ens causà molt bona impressió, perquè poguérem observar com un grup de persones es lleven i fan feina cada dia perquè tothom pugui tenir les mateixes oportunitats, malgrat les seves capacitats siguin diferents. Treballen per anar avançant en aquest terreny, any rere any, i adapten els sistemes de les noves tecnologies a un gran grup d’alumnes (123) que avui en dia, tenen l’opció de poder estudiar la carrera amb la que sempre han somniat i a la qual no podrien optar si no hi hagués aquest grup de gent que hem esmentat anteriorment.

Ens cridà molt l’atenció que el grup d’alumnes amb els que fan feina ha anat augmentant al llarg dels anys. Sabem, per les dades que ens va passar en José Luis, que el 1985, any en què es posà en marxa aquest servei a la Universitat, començaren amb un grup de 9 alumnes, i actualment hi treballen amb 123 persones que sol·liciten els seus serveis.

Tot això es fa possible gràcies als nous mètodes d’aprenentatge, que van des d’oferir la possibilitat de fer presentacions orals als alumnes amb disfèmia (transtorn lingüístic conegut com a tartamudesa), mitjançant tècniques diferents, fins a la posada en marxa de nous projecte. Un d’aquests projectes ens va cridar l’atenció molt especialment: consisteix en què els alumnes amb determinades dificultats visuals i de motricitat puguin realitzar els seus exàmens amb l’ordinador, però sense accés a internet, ni correctors ni ajuda de qualsevol altre tipus d’arxiu que els pogués facilitar informació. També ens va parlar en José Luis de distintes estratègies que s’utilitzen per desenvolupar la memòria visual a través d’associacions inverosímils (canvi de colors, dibuixos, estimulació de les emocions…).

El que més ens va agradar de tot el que allà vàrem aprendre, és que aquestes persones que fan feina dins aquest grup de suport, intenten posar a l’abast de tothom les mateixes oportunitats. Parteixen d’una realitat i intenten, a través de diferents mètodes i projectes, que qualsevol persona, malgrat que les seves capacitats siguin diferents, puguin arribar a tenir una vida plena i sense discriminacions de cap tipus.

L’equip de redacció: Mireia Jiménez, Telma Martínez, Guiem Muñoz i Javier Sierra.

ENTREVISTA A DOS UNIVERSITARIS.

El nostre equip de redactors ha volgut saber quina és la opinió de dos estudiants universitaris, Ignasi Muñoz i Mónica García , que molt amablement es varen oferir a parlar amb nosaltres.

ENTREVISTES A LES ESPECIALISTES DE NECESSITATS EDUCATIVES DE SECUNDÀRIA (Departament d’Orientació. Es Liceu)

Entrevista a Joana Teresa Bauçà i Esperança Bauçà (Pedagogia Terapèutica) 

Tags: